icon userورود - ثبتنام
logo

لیگ بین‌المللی معماران جوان

افتتاح دبیرخانه دائمی لیگ معماران جوان ایران

15 / اردیبهشت / 1398

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دبیرخانه دائمی جشنواره لیگ معماران جوان ایران، امروز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه 1398با حضور فرهیختگان عرصه هنر و معماری، اساتید، دانشجویان و مسئولان اجرایی، در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر عباس مهروان دبیر علمی لیگ معماران جوان ایران، به میهمانان و فرهیختگان عرصه هنر و معماری برای حضور در آیین افتتاحیه دبیرخانه دائمی جشنواره لیگ معماران جوان ایران خوشامد گفت.

وی با بیان اینکه لیگ معماران جوان ایران از سال 1392 فعالیت خود را شروع کرد، افزود: از رویکردهای لیگ معماران جوان ایران می‌توان به رویکرد هنری و عملگرایانه در پی یافتن پاسخ هنر به نیازها و چالش‌های بشری از دریچه معماری، ترکیب فرهنگ و هنر با تکنولوژی نو در بستر معماری و معماری متعهد به ایجاد شرایط، اشاره کرد.



دکتر مهروان ایجاد زمینه مناسب فعالیت معماران جوان زیر چهل سال جهت عینیت بخشیدن به تفکرات خود در زمینه معماری مناسب با رویکرد لیگ، تأثیر مثبت بر کیفیت فضای شهری و معماری و ایجاد فرصت برای معماران جوان و خلاق جهت طرح مسأله ای نوین و ارائه پاسخ آن مسأله به شکلی هنرمندانه، عینی و آزمون پذیر را از رویکردهای لیگ معماران جوان ایران برشمرد و گفت: در این لیگ طرح مسأله، ضرورت موضوع و هدف آن توسط شرکت کننده مطرح می‌شود.

این مسئول، شناسائی نخبگان و ایجاد همدلی میان آن‌ها و معرفی به دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیرنده را از اهداف لیگ معماران جوان ایران دانست و در ادامه به به تشریح روند اجرایی لیگ پرداخت. دکتر مهروان 26 اردیبهشت ماه 1398را زمان شروع رسمی تبلیغات مسابقه در سطح ملی اعلام کرد و گفت: شروع رسمی مسابقه از دوم خرداد 1398 خواهد بود.

در ادامه دکتر علی اکبر محسنی رئیس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان کرمانشاه، طی سخنانی به تأثیر مدرنیته و روند تکامل علم و دانش و تکنولوژی و صنعت اشاره ای داشت.



دکتر محسنی با بیان اینکه روند تکامل علم و دانش و تکنولوژی در غرب بر بستر شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شکل گرفت، افزود: صنعت و فناوری و تکنولوژی غرب دارای پشتوانه فلسفی، تاریخی و فرهنگی است اما ما نمی‌توانیم عین آن را در ایران مستقر کنیم ضمن اینکه از دستاوردهای آن می‌توانیم استفاده کنیم. ایشان با اشاره به سیر تاریخی دانشگاه‌ها بر اساس نسل اول، دوم، سوم و چهارم، گفت: دانشگاه‌های ما بشدت وابسته به نفت است در حالیکه دانشگاه‌های غرب وابسته سرمایه و برنامه ریزی بخش خصوصی است.

دکتر محسنی بیان کرد: دانشگاه‌های ایران بشدت نیازمند آسیب شناسی ساختار و کارکرد است و باید آسیب شناسی جدی در بحث دید اعتقادی و ایدئولوژیک به دانشگاه‌ها، وحدت گرایی در دانشگاه‌های ایران، ناپایداری مدیریتی در دانشگاه و برخورد توده ای با جذب دانشجو به عمل آید. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اظهار داشت: مدیران دانشگاه‌های غرب توسط خود دانشگاه‌ها انتخاب می شوند و از استقلال و سازوکار درونی برخوردار است هستند، در غرب یا افراد با استعداد در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند یا افراد با انگیزه و با علاقه، اما در ایران با پذیرش فزاینده دانشجو در دانشگاه‌ها مواجه هستیم.

در ادامه دکتر سعید مرادی مدیر گروه معماری دانشگاه رازی اظهار داشت: معماری سابقه و پیشینه ای به قدمت عمر بشر دارد، بشر ذاتا کمال طلب است و فطرت الهی در نهاد او گزارده شده و در پی زیبایی هاست. وی با اشاره به اینکه معماری در سیر تحولات در کنار سایر رشته‌ها جلوه گری می‌کند، گفت: جشنواره لیگ معماران جوان ایران، فرصتی برای معماران جوان است که در اوج شرایط سخت این برهه، بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند، دیده شوند و این کشور، این شهر و این تمدن را به جهانیان نشان دهند.



پروفسور ایرج اعتصام از موسسین رشته شهرسازی در ایران و عضو انجمن معماران و شهرسازان آمریکا، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، اظهار داشت: راه اندازی شورای سیاست گذاری لیگ معماران جوان ایران متشکل از استادان، معماران و نخبگان این عرصه می‌تواند در بهتر برگزار شدن این مسابقه بسیار اثرگذار باشد. وی مسأله محور بودن مسابقه لیگ معماران جوان ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: تکنولوژی یک مسأله جهانی را مطرح کرد و معماری هم به جهانی شدن سوق یافته است.پروفسور اعتصام تأکید کرد: حفظ معماری اصیل دور از انتظار نیست و این مسأله باید در دانشگاه‌ها نهادینه شود.



در ادامه دکتر مریم شریعت‌زاده استادیار دانشگاه یو ال بی بلژیک و مترجم و مؤلف در حوزه آمایش سرزمین اظهار داشت: نقش زنان در جشنواره لیگ معماران جوان ایران پررنگ شود، همچنین بحث خردجمعی و دغدغه انسانی در این لیگ بسیار حائز اهمیت است.



در ادامه دکتر قانعی از صاحب نظران برجسته بازآفرینی شهری و از داوران جایزه معمار ایران، بر همکاری جمعی در جشنواره لیگ معماران جوان تأکید کرد و اظهار داشت: امیدوارم انجمن معماران جوان بتواند با تداوم همکاری جمعی، فرهنگ جدیدی را ایجاد نماید. وی توجه به اقلیم، فرهنگ، اجتماع، محیط زیست و… در جشنواره لیگ معماران جوان را مورد تأکید قرار داد.



در این مراسم پیام ویدیویی خواهران حریری (گیسو و مژگان حریری) معماران و موسسان شرکت معماری و طراحی H&H و همچنین کلیپ پیام تصویری مهندس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی پخش شد.

قرائت پیام دکتر غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.




آخرین اخبار

گزارش اختتامیۀ ( خانۀ صفوی اصفهان) جهت شناخت استعدادهای جوان و نوظهور با برگزاری لیگ معماران جوان ایران

گزارش اختتامیۀ ( خانۀ صفوی اصفهان) جهت شناخت استعدادهای جوان و نوظهور با برگزاری لیگ معماران جوان ایران

ارسال نظرات مشورتی به تیم ها

ارسال نظرات مشورتی به تیم ها

پایان مرحله ارسال پروپزال های اولیه

پایان مرحله ارسال پروپزال های اولیه

تمدید آخرین مهلت جهت ارسال آثار مرحله اول (پروپزال اولیه)

تمدید آخرین مهلت جهت ارسال آثار مرحله اول (پروپزال اولیه)

اعلام برنامه زمانی اولین دوره لیگ معماران جوان ایران

اعلام برنامه زمانی اولین دوره لیگ معماران جوان ایران

رایگان شدن هزینه شرکت در اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان ایران

رایگان شدن هزینه شرکت در اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان ایران