icon userورود - ثبتنام
logo

لیگ بین‌المللی معماران جوان

گزارش اختتامیۀ ( خانۀ صفوی اصفهان) جهت شناخت استعدادهای جوان و نوظهور با برگزاری لیگ معماران جوان ایران

26 / مهر / 1300

نظر به ترویج و معرفی ملی رویداد لیگ معماران جوان ایران، مراسم اختتامیه اولین دوره آن در خانۀ صفوی اصفهان برگزار شد. خانه صفوی نمادی از فرهنگ و قدمت معماری اصفهان و یکی از زیباترین بناهای تاریخی اصفهان با قدمت ۴۰۰ ساله شامل ٩ طاقه می باشد که هر طاقه ٢ فضا دارد و در کل ١٨ دهنه را شامل می شود که فضایی مطلوب و متناسب جهت نصب و نمایش آثار هنری را داراست. آثار ۱۸ تیم برتر در این فضا به مدت یک هفته برای بازدید عموم به نمایش در آمد. 


همچنین مراسم اختتامیه همزمان در صفحه اینستاگرام لیگ معماران جوان و از کانال اتحادیه معماری، مرمت و شهرسازی ایران و همچنین پیج رسمی خانۀ صفوی صورت زنده پخش میشد و حدود 1340  نفر برنامه را دنبال میکردند.


طی مصاحبه‌ای که در ابتدای مراسم با سرکار خانم دکتر گیسو حریری انجام شد ایشان از دکتر قانعی ،موسس خانه صفوی، دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا ،ریاست دانشگاه رازی و حامی اصلی رویداد، دکتر عباس مهروان، دبیر علمی لیگ، مهندسر سید محمد بلادی، مدیر اجرایی لیگ ، مشاوران لیگ، دکتر شهریار ناسخیان و مهندس محمد حسن فروزانفر، و همچنین مهندسین و داورانی که صدها پروژه ارسالی به جشنواره را بررسی کردند، از جمله اساتید محترم و گرامی ایرج اعتصام، بهرام کلانتری، عمید مسعودی، نشید نبیان، سید جواد میرحسینی و نهایتا خانوم مهندس پرشیا قره گوزلو و مهندس آرش مظفری تشکر و قدردانی نمودند و از خرد جمعی حاصل از هم اندیشی این مجموعه به­عنوان یکی از اصلی ترین عوامل اجرای کیفی اولین دورۀ لیگ یاد نمودند.





 ایشان هدف اصلی مسابقه را شناسایی معماران خلاق و جوان ایرانی و معرفی آنها به دنیایمعماری حرفه ای جهانی عنوان کردند و همچنین جایزه معنوی مسابقه، یعنی یادگیری و معرفی شدن به جامعه معماری را بسیار ارزشمندتر از جایزه‌ای که دفتر حریری و حریری به برندگان اهدا کرد دانست.  ایشان به هدف دیگر مسابقه اشاره کردند،که ساخت اثر برندگان اول بود که معماران جوان جزییات ساخت، محدودیت هزینه و بودجه و مسئولیت بزرگ معماری را تجربه کنند که متاسفانه در این بازه تحریم ها، وضع اقتصادینامناسب و پاندمی کرونا سبب شد ساخت اثر در سایت باستانی بیستون میسر نشود. 


دکتر گیسو حریری در ادامه از تمام فرهنگ دوستان و عاشقان معماری دعوت به عمل آوردند که از دور دوم لیگ حمایت کنند و در پایان از معماری به عنوان یک هدیه به کشور یاد کردند که باید بعنوان یک حرکت ماندگار باقی بماند، همچنین به اعضای تیم های برتر تبریک گفتند. 


دکتر عباس مهروان،دبیر علمی لیگ و از حاضرین در مراسم، بنیان گذار لیگ را خواهران حریری عنوان کردند که از سال ۱۳۹۴ دبیرخانه دائمی رویداد را به میزبانی دانشگاه رازی تاسیس نموده و از اهداف اصلی این مسابقه ایجاد فرصت برابر جنسیتی، زمینه سازی برای پرورش استعدادهای جوان، پاسخ هنر به چالش ‌های پیش روی بشر از جمله  چالش‌های اجتماعی،زیست محیطی و غیره از دریچه معماری و گسترش فرهنگ کار تیمی بودند. در ابتدا ی امر به هیچ وجه تصور نمیشد که لیگ بتواند در مقیاس ملی مطرح شود  اما پشتیبانی بزرگانی چون خانم‌های حریری و دکتر قانعی اعبتاری به لیگ داد که سبب شد از همان اول توجهات به سوی مسابقه جلب شود و برای اولین در سطح بین المللی برگزار شود و در نتیجه ۱۵۹ تیم در این لیگ شرکت کردند که ۱۴۲ تیم از ایران، ۳ تیم از آمریکا، ۲ تیم از کانادا، ۲ تیم از افغانستان و از انگلیس، امارات، کره جنوبی و استرالیا نیز هرکدام یک تیم حضور داشتند. 



دکتر مهروان افزودند: در این لیگ ضوابطی تعیین شده بود؛ به عنوان مثال نباید به آثار تاریخیهیچ آسیب بصری یا فیزیکی وارد شود، سازه ها باید قابل حمل باشند، نباید پی بیش از ۲۰ سانتی متر داشته باشند و به سایر محدودیت های اجرایی نیز اشاره ای نمدند که متاسفانه عدم رعایت این نکات، باعث حذف بسیاری از آثار ارسالی شد. دکتر عباس مهروان از ویژگی‌های اصلی اجرایی لیگ را مشارکت دادن و در نظر گرفتن جوانان دانستند که در سال اول حدود ۱۰۰ نفر با تخصص‌های مختلف مشغول به کار بودند، همچنین پتانسیل دانشجویان اتحادیه معماری، مرمت و شهرسازی را از عوامل موفقیت در مدیریت لیگ دانستند.







دربخش دوم نشست با رضا شبانکاره سرپرست تیم اول، محمد پاسبان سرپرست تیم دوم، فرهاد دینازاده سرپرست تیم سوم و دکتر مظفری از داوران مسابقه ارتباط تصویری برقرار شد.

مهندس رضا شبانکاره سرپرست تیم اول از لیگ معماران جوان به عنوان مسابقه  امروزی و متناسب با دهه سوم قرن ۲۱ یاد کردند. همچنین ویژگی‌های مهمی را که سبب تمایز این مسابقه نسبت به سایر مسابقات شده است را هیئت داوران قابل اعتماد، اعتبار خواهران حریری و نهایتا انتخاب درست و مناسب سایت تاریخی بیستون دانستند.


آقای محمد پاسبان سرپرست تیم دوم برنده ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مسابقه و رقابت سالم به ارائه توضیحاتی در رابطه با طرح مطرح شده در مسابقه که یک دغدغه جهانی است پرداختند و افزودند که برای شاخص سازی این طرح یک المان را در ورودی با الگوگیری از چارطاقی و معماری سنتی ایران طراحی کرده‌اند. 


اقای مینازاده سرپرست تیم سوم: هدف اصلی ما کمترین دخالت و خضوع در مقابل سایت بیستون که محیط تاریخی و پرعظمتی هست بوده و سعی کردیم طرح به گونه ای باشد که توجهات چندانی را به خود جلب نکند. 


آقای بلادی با توجه به حضور دانشجویان رشته های مختلف در تیم سوم از جمله دانشجوی فلسفه به بین رشته ای بودن و مسئله محور بودن مسابقه اشاره کردند

در ادامه ارتباط تصویری با جناب آقای آرش مظفری، از اعضای محترم هیئت داوران: معماری یک رشته ی مسابقه‌ای است یعنی در این مسابقات یک معمار جوان به یک باره با مسائلی درگیر میشود که منجر به آزادانه‌تر فکر کردن و پیدا کردن جایگاه در معماری میشود. همچنین دکتر مظفری از ویژگی های این رویداد را تعدد طرح‌های آلترناتیو و مفهومی دانستند و از تمام دست‌اندرکاران تشکر کردند.

در ادامه گفتگوهای نشست مهندس اخوان منتقد معماری، با دکتر مهروان و مهندس بلادی نژاد، مهندس بلادی خاطرنشان کردند: لیگ معماران جوان، یک پلتفرم باز است، ما در این مسابقه موضوع خاصی را مشخص نکردیم و صرفا به دنبال دستاوردی در سایت میراث جهانی بیستون بودیم. توصیه ما به شرکت کنندگان این بود که در هر تیم، حتما دانشجویان غیرمعمار از رشته های روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه یا علوم سیاسی و سایر رشته ها نیز هم حضور داشته باشند چرا که معتقد هستیم معماری علمی بین رشته ای است.


 و از لیگ معماران بعنوان رویدادی که مورد تحسین و تشویق دو وزارت‌خانه، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است یاد نمودند و ذکر این نکته که مستقیما توسط وزیر علوم به عنوان یک الگو به سایر دانشگاه‌ها مطرح شد.





در پایان آقای اخوان مسابقه را دارای سه رکن مشخص و معین دانست: اولا اینکه اسپانسر و صاحب ایده ی مسابقه، دفتر حریری و حریری، یک مرجع هست. دوما وجود دانشگاه رازی به عنوان یک مرجع علمی مرتبط در همراهی اسپانسری که یک مجموعه و کمپانی حرفه ای هست سطح مسابقه را به میزان قابل توجهی بالا برد. و سومین رکن جنس مسابقه است که در آن اون ازادی فکر و فرایند اندیشه به مسابقه گذاشته میشود.


در پایان مهندس بلادی نژاد ضمن تبریک مجدد به برندگان، در پی تایید پیشنهاد دکتر گیسو حریری، از آغاز دور دوم لیگ معماران در سال جاری و در شهر تاریخی اصفهان ابراز امیداوری کردند


آخرین اخبار

گزارش اختتامیۀ ( خانۀ صفوی اصفهان) جهت شناخت استعدادهای جوان و نوظهور با برگزاری لیگ معماران جوان ایران

گزارش اختتامیۀ ( خانۀ صفوی اصفهان) جهت شناخت استعدادهای جوان و نوظهور با برگزاری لیگ معماران جوان ایران

ارسال نظرات مشورتی به تیم ها

ارسال نظرات مشورتی به تیم ها

پایان مرحله ارسال پروپزال های اولیه

پایان مرحله ارسال پروپزال های اولیه

تمدید آخرین مهلت جهت ارسال آثار مرحله اول (پروپزال اولیه)

تمدید آخرین مهلت جهت ارسال آثار مرحله اول (پروپزال اولیه)

اعلام برنامه زمانی اولین دوره لیگ معماران جوان ایران

اعلام برنامه زمانی اولین دوره لیگ معماران جوان ایران

رایگان شدن هزینه شرکت در اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان ایران

رایگان شدن هزینه شرکت در اولین دوره مسابقات لیگ معماران جوان ایران